Je hebt verbeelding en schoonheid nodig om je ergens prettig te voelen

Het verduurzamen van woningen is aan de orde van de dag. Maar wat maakt een huis echt comfortabel? Daar is meer voor nodig dan alleen isolatie meent Tine Groen, interieurarchitect en medeoprichter van Studio Groen+Schild. Naast isolatie zijn dat een heldere indeling, goede verlichting en persoonlijkheid.

Leestijd: vier minuten

Tekst: Karijn Kats

Fotografie: Mike Bink, Chiela, Marjon Hoogervorst

Natuurlijke isolatie

Prettig wonen begint met een woning die je goed kunt koelen en verwarmen. Als interieurarchitect is Tine niet altijd direct betrokken bij de bouwkundige en technische aspecten daarvan. 'Wel houd ik in mijn ontwerpen rekening met de lichtinval in het huis. Waar wil ik het licht binnen laten komen en waar juist buiten houden? Het zonlicht heeft veel invloed op de temperatuur.'

Tine toont een foto van de achtergevel van een stadswoning. 'Kijk naar deze prachtige pui, die de hele achtergevel van een huis beslaat. Dat kan alleen omdat de pui op het noorden ligt. Dan is het prettig om veel licht binnen te laten. Op de zonkant kun je een dergelijke pui niet plaatsen, dat wordt veel te warm.'

Heldere indeling

Ook de indeling van een huis heeft invloed op het comfort. 'Het ontwerp van een huis ontstaat vanuit de plattegrond en daaruit volgt de gevel. Niet andersom. Voor mij moet een indeling helder zijn. Als de functies logisch in de ruimte zijn geplaatst vallen functie en ruimte als het ware samen.

Tine laat foto's en de plattegrond zien van een uitbouw aan een huis uit de jaren '50. 'Dit vind ik nog altijd een sterk ontwerp, omdat het eenvoudig is. Het bestaande huis was vrij klein en werd te krap voor het gezin dat er woonde. We hebben een uitbouw ontworpen die als het ware een kopie is van de bestaande begane grond. Het geheel klopt, je hebt niet het idee dat je een nieuw deel binnenloopt als je in de uitbouw komt.'

Voor Tine is dat belangrijk. 'Een uitbouw of doorbraak naar een keuken moet als vanzelfsprekend voelen, alsof die er altijd al gezeten heeft.' Ze laat een voorbeeld zien van een jaren '30-woning, waar een doorgang is gemaakt van de woonkamer naar de keuken. 'De afmetingen en details van de opening sluiten aan bij de verhoudingen en details die gebruikelijk waren in de jaren '30. Hierdoor merk je niet dat dat de doorgang nieuw is.'

De jaren '30-woning is om nog een reden een voorbeeldontwerp voor Tine: voor de aanbouw is kwaliteit verkozen boven kwantiteit. Ze legt uit: 'De tuin en de grootte van een huis bepalen voor mij wat je maximaal aan een huis kunt aanbouwen. En dan zoek ik eigenlijk ook altijd naar een minimale variant. Ik vind het belangrijker om te investeren in slimme indelingen en goede materialen dan in meer vierkante meters.' In de jaren '30-woning is dan ook gekozen voor een kleine kasachtige aanbouw van glas en staal. De keuken en de kasten in de bijkeuken zijn op maat gemaakt en passen daardoor precies in de ruimte. En vanaf de keuken is de kelder nu bereikbaar, waardoor er extra ruimte in de hal is. 'Het zijn slimme oplossingen die tijdloos zijn, lang meegaan en daarmee duurzaam zijn.'

Het ontwerp van een huis ontstaat vanuit de plattegrond en daaruit volgt de gevel. Niet andersom.

Uitlichten

Een ander element dat bijdraagt aan het comfort van een huis is verlichting. In een verlichtingsplan legt Tine altijd accenten. 'Alle elementen in een ontwerpen moeten goed zijn, maar er is altijd één element waar ik de aandacht op wil leggen,' vertelt Tine. 'Dat wil ik letterlijk uitlichten. Hierdoor wordt een ruimte spannend.'

'Bij deze prachtige trap zie je dat heel duidelijk.' Tine toont een foto van een stalen spiltrap in een 17e -eeuws grachtenpand in Amsterdam. 'Het is een smal maar hoog pand met zes verdiepingen. Als je beneden zit, valt die hoogte niet op. Die maken we duidelijk met een sterke verticale verbinding.' De trap is een enorme blikvanger in het pand. De trap staat los van de muur en om dat een accent te geven is achter de trap verlichting geplaatst.

Tine kijkt nog eens naar de foto: 'Ik vind dit zo mooi. Het is helemaal op maat, de maker heeft dit als een soort beeldhouwwerk gemaakt, heel ambachtelijk. En tegelijkertijd kon dit allemaal alleen maar dankzij nieuwe technologie. Van te voren is de trap helemaal uitgetekend in 3D.'

Ruimtes moeten als vanzelfsprekend voelen.

Persoonlijkheid

Een huis moet niet alleen maar praktisch zijn, meent Tine. 'Als praktisch de norm zou zijn, zou niemand ooit nog naar het strand gaan. Comfort begint met praktische elementen, maar je hebt verbeelding, schoonheid nodig om je ergens echt prettig te voelen. En dat gaat over waar je blij van wordt, wat je mooi vindt, dat is voor iedereen anders. Persoonlijkheid dus.' Tine vindt het dan ook moeilijk om alle meubels en kunst aan te schaffen voor een opdrachtgever. Liever is een persoonlijk stuk of kunst de start van een zoektocht naar bijpassend meubilair.

Resultaat

De beloning voor de tijd en energie die in een ontwerp is gestoken volgt voor Tine uit het eindresultaat. Tine: 'Het is als met een taart. Je maakt hem met allerlei ingrediënten en liefde en aandacht. Als hij dan uit de oven komt, er fantastisch uitziet en iedereen hem lekker vindt, dan ben ik superblij.'

Accenten in een huis wil ik letterlijk uitlichten.