Het kantoor van morgen: een uitnodigende en innovatieve hub
Interieurarchitect Rosanne Bommartini ziet het kantoor van de toekomst als een clubhuis: het is de plek waar je je collega's ontmoet en een plek die de identiteit van de organisatie weerspiegelt.
Leestijd: drie minuten
Tekst: Karijn Kats
Fotografie: Studio Groen+Schild, Mike Bink, Niki Photogrphr
Smoothiebars en bibliotheektuinen
Onlangs verscheen op NOS.nl het bericht dat werkgevers moeite hebben om hun personeel weer naar kantoor te krijgen nu het thuiswerken ingeburgerd is geraakt. Smoothiebars, filmavonden en bibliotheektuinen worden uit de kast getrokken om personeel te lokken. Hiermee wordt het kantoor een plek waar collega's elkaar informeel treffen, terwijl het werken thuis gebeurt.
Volgens Rosanne Bommartini, interieurarchitect bij Studio Groen+Schild, ligt het genuanceerder: 'Ontmoeten wordt steeds belangrijker, maar op veel kantoren wordt ook nog steeds geconcentreerd gewerkt.' Waar sommige organisaties de werkomgeving voorstellen als een plek waar 90% gericht is op ontmoeten en 10% op werken, denkt Rosanne dat de verhouding 50/50 is. 'Niet iedereen wil of kan thuiswerken. Dus ruimtes waar mensen gefocust kunnen werken moeten er zeker zijn.'
Als de werkomgeving van de toekomst niet een loungeplek met gezonde sapjes en een powernap-unit is, wat is het dan wel? 'Innovatief, duurzaam en gericht op verbinding,' stelt Rosanne.
Ontmoeten wordt steeds belangrijker, maar op veel kantoren wordt ook nog steeds geconcentreerd gewerkt
Flexibel
Hybride werken en vergaderen heeft door corona een enorme vlucht genomen. Dat stelt eisen aan techniek én inrichting. Een innovatieve werkomgeving is dan ook ingericht op flexibiliteit en de nieuwste digitale ontwikkelingen. Rosanne: 'Wie bijvoorbeeld met vijf mensen op kantoor en drie thuis vergadert heeft een V-vormige vergadertafel en slimme techniek nodig. Zo komen de fysieke en virtuele wereld samen.'
Waar de afgelopen jaren een kantoor flexibel was doordat de mensen zich van het ene naar het andere type werkplek verplaatsten, betekent flexibel nu ook dat ruimtes eenvoudig aanpasbaar zijn. 'We creëren nu toekomstbestendige werkomgevingen door gebruik te maken van schuifbare of verrijdbare wanden, frames met gordijnen, en verrijdbare meubels. Mensen kunnen zelf ruimtes aanpassen daarmee hun eigen werkplek creëren.'
Worklounge
Toekomstbestendig betekent voor Groen en Schild ruimtelijk goed ontworpen. 'Wij ontwerpen vanuit de architectuur, vanuit het gebouw,' zegt Rosanne hierover. Het exterieur en het interieur zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ik gebruik het pand bij de inrichting. Laatst heb ik een ontwerp gemaakt voor de inrichting van een worklounge waar een wand voor een glazen pui stond. Dat vond ik zo zonde. In het ontwerp heb ik de wand weggehaald waardoor er nu contact is met buiten. Het interieur én de mensen die er werken worden gezien. En daarmee is het bedrijf zichtbaar geworden.'
Bij Picqer heb ik net zoveel ontmoetingsplekken als werkplekken ontworpen, een echt 50/50 kantoor
Colourblocking en harmonie
Beton, hout en staal, pure materialen, raken nooit uit de mode. Ze maken een interieur tijdloos. 'Als je een ruimte aangenaam maakt door een mooie basis kun je met het toevoegen van kleur, stoffering, beplanting, gordijnen en kunst, een plek maken die nu klopt en aanpasbaar is in de toekomst.'
Hoewel Rosanne ook houdt van uitgesproken interieurs met colourblocking, is het niet iets dat ze snel toepast in haar projecten. 'De kleurkeuze voor wanden en stoffering komt in mijn ontwerpen vaak voort uit de materialen.' Dat betekent niet dat een ontwerp van Rosanne alleen natuurtinten kent. 'Een voorbeeld hiervan is een recent ontwerp voor een bestaand interieur voor Exonet dat bestond uit zwart-wit met veel rode elementen. Uit oogpunt van duurzaamheid haal ik het rood dan niet weg, ik ga het blenden. Ik voeg bijvoorbeeld steenrode kleuren en zachte rode materialen op de wanden toe. Ik ben altijd op zoek naar harmonie. Hier op de studio zeggen ze dat ik ontwerp als een schilder.'
Circulair
Een toekomstbestendig kantoor is voor Rosanne vanzelfsprekend duurzaam: 'We kijken goed naar de materialen en meubels die we voorstellen. Gaan ze lang mee en zitten er geen toxische stoffen in? We hebben een voorkeur voor cradle to cradle producten en materialen die gerecycled kunnen worden of al zijn, passen binnen een circulair ontwerp. Uitzoeken hoe duurzaam producten en de productiewijze zijn is overigens een tijdrovende klus. Je moet daar kennis over vergaren.'
Ik denk dat het heel belangrijk is dat je je collega's live meemaak.t Dat je ziet waar ze mee bezig zijn en waar ze aan werken
Verbindende factor
Tot slot draagt een interieur van het kantoor van morgen bij aan de positionering van een bedrijf. De uitstraling van het interieur moet de missie en visie van de organisatie weerspiegelen. Als dit klopt identificeren de medewerkers zich met het bedrijf, zijn ze er trots op en voelen ze zich met elkaar verbonden. 'Dit heb ik als uitgangspunt genomen voor het ontwerp van het kantoor voor Picqer in Arnhem. Zo hebben we voor hen een identity wall ontworpen en hebben ze een neonsign van een typisch Picqer grapje. Het kantoor is de verbindende factor, de ontmoetingsplek waar ruimte is voor samenwerken en team-activiteiten. Bij hen heb ik net zoveel ontmoetingsplekken als werkplekken gecreëerd, een echt 50/50 kantoor.'
'Ik denk dat het heel belangrijk is dat je je collega's live meemaakt. Door ze te spreken bij de koffie of tijdens een overleg. Dat je ziet waar je collega's mee bezig zijn en waar ze aan werken. Ook op die momenten ontstaat verbinding. Een werkomgeving waar mensen graag naar toe gaan draagt daar aan bij. In kantoren ontwerpen we nu vaak een werkcafé zoals we bijvoorbeeld hebben gedaan voor Winvison. Daar kun je informeel overleggen, even aanlanden, je mail checken op je laptop, of even pingpongen met een collega. Op zo'n plek staan ontmoeten en kennisdelen centraal.'
Het kantoor van de toekomst zal steeds minder bestaan uit rijen bureaus en steeds meer uit vergaderruimtes en ontmoetingsplekken met de laatste digitale technieken. Rosanne: 'Het worden bijzondere kantoren waar mensen zich thuis voelen. Innovatieve hubs met een eigen identiteit.'